Wielcy Malarze
Tadeusz Brzozowski
– malarski alchemik i czarodziej
MISTRZ TECHNIK MALARSKICH
SCENOGRAF
Tadeusz Brzozowski (1918-1987)
Niewielu współczesnych malarzy miało tak perfekcyjny warsztat – równy starym mistrzom. W jego pięknych, tajemniczych obrazach – wśród gąszczu linii, w labiryntach mięsistych form – zaszyfrowane są emocje i znaczenia. Jest dzieckiem surrealizmu, lecz równie wiele zawdzięcza średniowieczu, austriackiej Galicji i polskiej tradycji sarmackiej. Artysta łączył duchowość mistyka z fantazją komedianta, skłonność do żartów i staroświeckich psot z franciszkańską pobożnością. Jego obrazy odwołują się do przeszłości przekornie – jest w nich patos i kpina, groteska i tragizm istnienia.
AWANGARDOWY KONSERWATYSTA
AUTOR POLICHROMII
AKTOR
Tadeusz Brzozowski
1918
1935
matura i początek studiów w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych mimo sprzeciwu praktycznego ojca. Jego prawdziwą fascynacją stał się teatr. Brał udział w studenckich spektaklach plenerowych, statystował w Teatrze im. J. Słowackiego, a w eksperymentalnym Akademickim Teatrze Marionetek poznał Tadeusza Kantora (1915-1990), znajomość z którym zaważyła na całej jego artystycznej biografii
1940-1942
nauka w Kunstgewerbeschule w Krakowie (instytucja posiadała oficjalnie status szkoły zawodowej, jednak stała się zakonspirowaną ASP). Tadeusz Brzozowski spotkał tu przyszłych członków Grupy Krakowskiej: Jerzego Nowosielskiego (1923-2011), Kazimierza Mikulskiego (1918-1998), Mieczysława Porębskiego (1921-2012), Jerzego Skarżyńskiego (1924-2004) i Marka Rostworowskiego (1921-1996).
1943
Brzozowski zagrał Grabca w „Balladynie” w konspiracyjnym teatrze Tadeusza Kantora
1945
w październiku Tadeusz Brzozowski skończył studia malarskie i uzyskał dyplom, rozpoczynając pracę jako asystent w Katedrze Rysunku Odręcznego na Wydziale Architektury AGH, później Politechniki
1948
wziął udział w Wystawie Sztuki Nowoczesnej w krakowskim Pałacu Sztuki
1952
Tadeusz Brzozowski ożenił się z malarką i graficzką Barbarą Gawdzik, z którą realizował polichromie kościelne: ornamentalną dekorację w Głogówku, Narodzenie i Ostatnią wieczerzę w Godziszowie, Cud rozmnożenia Chleba i Ostatnią Wieczerzę w Mogilanach i polichromię w Imielnie
1954
przeprowadził się z rodziną (z synem Wawrzyńcem, a niebawem i drugim synem Joachimem) do Zakopanego – odtąd zimowa stolica Polski stała się prawdziwą małą ojczyzną Tadeusza Brzozowskiego. Odszedł z ASP i zaczął nauczać w słynnej „Szkole Kenara”, czyli zakopiańskiej Szkole Sztuk Plastycznych.
1957
po raz pierwszy przekroczył „żelazną kurtynę” i pojechał do Włoch
1959
pierwszy wyjazd do Paryża, gdzie Tadeusz Brzozowski związał się z ruchem PHASES – grupa skupiała artystów z kręgu surrealizmu i abstrakcji lirycznej. W tym samym roku wziął udział w V Biennale w Sao Paulo
1962
początek pracy w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu, gdzie spędzał tydzień w miesiącu przez 17 lat. W tym też roku wziął udział w XXI Biennale w Wenecji
1971
7-miesięczny pobyt w Stanach Zjednoczonych
1974
wielka retrospektywna wystawa Tadeusza Brzozowskiego w Muzeum Narodowym w Poznaniu
1979-1981
prowadził Katedrę Malarstwa w krakowskiej ASP
1981
jesienią w Zakopanem w willi na Antołówce powstała „galeria rodzinna” Brzozowskich
1984
Tadeusz Brzozowski wyjechał do USA w związku z przyznaniem prestiżowej Nagrody Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego
1987
wiosną na zaproszenie OO. Pallotynów wyjechał na miesiąc do Rzymu
1987
podczas pobytu w Rzymie, w Wielki Poniedziałek, 13 kwietnia, po nagłym zasłabnięciu na ulicy, Tadeusz Brzozowski zmarł w Szpitalu Ducha Świętego na zawał serca. Jego pogrzeb na Nowym Cmentarzu w Zakopanem stał się wielką manifestacją świata kultury, ale i rzadkim w trudnych latach 80. spotkaniem „ponad podziałami”, także politycznymi. Dobroć i mądry dystans zmarłego malarza raz jeszcze połączyły skłócone i obolałe środowisko artystyczne.
Ciekawostki:
Magazyn Nowości dla Pań i Panów
Ojciec Tadeusza Brzozowskiego wraz ze wspólnikiem Robertem Mydlarskim otworzyli w Krakowie przy ul. Szewskiej 4 sklep z wytworną konfekcja i galanterią: „R. Mydlarski & Z. Brzozowski. Magazyn Nowości dla Pań i Panów. Spółka z o.o.”. Sklep był nieduży, ale elegancki i drogi, a obaj właściciele jeździli regularnie do Wiednia i innych stolic po najnowsze modele garderoby – wyłącznie najlepszej jakości. „To wszystko ważne. Jestem przekonany, że stąd przede wszystkim wywodzi się niezwykła dbałość ojca o technologiczną doskonałość obrazu, o „trwałość towaru”” – napisał 70 lat później syn malarza.
Aktor
Tadeusz Brzozowski w Niezależnym Teatrze Tadeusza Kantora zagrał pierwszoplanowe role w „Balladynie” i „Powrocie Odysa”, a także w powojennym spektaklu „Godzien i Niegodni”, co postawiło przed nim poważne pytanie o wybór dalszej drogi artystycznej: teatralnej lub malarskiej. Gdy wzruszony Leon Schiller gratulował mu roli Odysa słowami „Będzie pan wielkim aktorem”, ten odpowiedział „Nie będę wielkim aktorem, bo będę wielkim malarzem”…
To tu
Pracownia Tadeusza Brzozowskiego przy ul. Floriańskiej oznaczona była surrealistyczną wizytówką na drzwiach głoszącą: TO TU. Stała się ulubionym lokalem towarzyskim młodej krakowskiej awangardy.
Pourquoi Paris
Gdy podczas pobytu we Francji wystąpił w filmie telewizyjnym „Pourquoi Paris” – jako jedyny z artystów, pytany, czy chciałby zostać w Paryżu na stałe, odpowiedział, że nie: „Lubię Paryż, ale wolę moje Zakopane”. Po przeprowadzce do Zakopanego Tadeusz Brzozowski aktywnie włączył się w życie lokalnej społeczności artystycznej. Z jego inicjatywy organizowane były w Zakopanem „Salony Marcowe” – ogólnopolskie wystawy malarstwa i „Salony Lutowe” – przeglądy grafiki współczesnej. Jego pomysłem była też działająca w latach 60. zakopiańska Galeria Sztuki Współczesnej „Pegaz”, a na początku lat 80. półoficjalna galeria w Atmie – Muzeum Karola Szymanowskiego. Bywał też jurorem „Przeglądu filmów o sztuce”.
Warsztat
Tadeusz Brzozowski przykładał ogromną wagę do warsztatu. Do legendy przeszły stosowane przez niego organiczne spoiwa: lniany i makowy olej, żółtka, modrzewiowy balsam, kauczuki i terpentyny, werniks na bazie naturalnej żywicy i wosku, a także nietypowe, organiczne pigmenty. Malowanie zmieniało się u niego w skomplikowany, magiczny proceder.
Mesjasz
Pod koniec życia Tadeusz Brzozowski wrócił do tematyki religijnej, malując twarze Chrystusa. Jednego z „Mesjaszy” ofiarował papieżowi Janowi Pawłowi II, już po śmierci artysty, syn malarza.
O sztuce Tadeusza Brzozowskiego:
Tadeusz Brzozowski umiał bawić się sztuką, choć opowiadał o sprawach bolesnych i poważnych. Mistrzostwo faktury i niezwykłe nasycenie koloru łączy się z poczuciem dramatyzmu – to „goła anatomia stanów psychicznych” (mówił malarz): piękna, kunsztowna w formie metafora cierpienia.
– Tadeusz Brzozowski
Jan Hopliński – specjalista od konserwacji, autor popularnego podręcznika „Farby i spoiwa malarskie” zaraził Tadeusza Brzozowskiego pasją do technologii i malarskiej „kuchni”. Pod jego kierunkiem młody malarz pieczołowicie odnawiał zniszczone ikony, naśladował starych mistrzów, ale i eksperymentował, notował wzory chemiczne, badał wzajemne oddziaływania barwników. Dla siebie na użytek przyjaciół-malarzy przetłumaczył też słynną książkę Maxa Doernera o technikach malarskich. Na wszystkich etapach jego twórczość charakteryzowała się perfekcyjnym warsztatem i kunsztowną materią malarską.
Przeciwstawienie dużych, mocnych płaszczyzn – nerwowej, kolczastej linii szczegółów, stanie się główną zasadą organizującą płótna Tadeusza Brzozowskiego.
Tadeusz Brzozowski wziął udział w 1964 w ciekawym eksperymencie. Na zlecenie Wytwórni Filmów Oświatowych reżyser Jarosław Brzozowski zrealizował jeden z najciekawszych, wielokrotnie nagradzanych polskich filmów o sztuce pt. „Interpretacje”, „obrazujący – jak to ujęto w umowie – twórcze spojrzenie na jeden temat przez wybitnych artystów, reprezentujących odmienne nurty w malarstwie artystycznym”. Tematem był wschód słońca, zdjęcia były kręcone nad jeziorem Serwy niedaleko Augustowa. Do udziału w filmie zaproszono: Jerzego Nowosielskiego (członka Grupy Krakowskiej), który stworzył jeden ze swych geometrycznych pejzaży, widzianych z lotu ptaka; Ludwika Maciąga (profesora warszawskiej ASP), który namalował realistyczny, subtelny w kolorach widok zamglonego jeziora oraz Tadeusza Brzozowskiego, który skomponował kolczasty, zawiły w rysunku „Morgenstern”. Morgenstern – imię jutrzenki i średniowieczne narzędzie zbrodni. Tytuły Tadeusza Brzozowskiego to
– Tadeusz Brzozowski
Tadeusz Brzozowski w Muzeach:
Chorwacja:
- Rijeka: Moderna Galerija
Holandia:
- Amsterdam: Stedelijk Museum
Niemcy:
- Herford: Zbiory Kreis-Herford
- Oldenburg: Artoteka
USA:
- Chicago: Muzeum Polskie
- Nowy Jork: Museum of Modern Art – Galeria Wildenstein
Włochy:
- Neapol: Galeria Minerva
- Rzym: Muzeum Watykańskie
Polska:
- Bydgoszcz: Muzeum Okręgowe – Filharmonia Pomorska. Można tam podziwiać m. in.:
- „Bas głosi wieczność” namalowany w 1985
- „Baryton rzecze o istnieniu” namalowany w 1985
- „Tenor rozważa przestrzeń” namalowany w 1985
- „Mezzospran oswaja czas” namalowany w 1985
- Kraków: Muzeum Narodowe – Starmach Gallery. Można tam podziwiać m. in.:
- „Kuchenka” namalowany w 1950
- „Kręgle” namalowany w 1955
- „Fartuch” namalowany w 1958
- „Żardiniera” namalowany w 1964
- „Skówki” namalowany w 1966
- „Papagaje i Perokety” namalowany w 1975
- „Admirancja” namalowany w 1981
- Lublin: Muzeum Okręgowe. Można tam podziwiać m. in.:
- Pępek świata” namalowany w 1948
- Łódź: Muzeum Sztuki. Można tam podziwiać m. in.:
- „Kostki” namalowany w 1949
- „Morgenstern” namalowany w 1964
- „Dąsy” namalowany w 1965
- Poznań: Muzeum Narodowe – Galeria Miejska „Arsenał”. Można tam podziwiać m. in.:
- „Mesjasz” namalowany w 1947
- „Lansjer” namalowany w 1956
- „Dyrdy” namalowany w 1968
- „Krojczy” namalowany w 1973
- Toruń: Muzeum Okręgowe. Można tam podziwiać m. in.:
- „Chrystus” namalowany w 1946
- Warszawa: Muzeum Narodowe – Muzeum Archidiecezjalne – „Zachęta” – Galeria Studio. Można tam podziwiać m. in.:
- „Prorok” namalowany w 1950
- „Rekwizytornia” namalowany w 1951
- „Struna” namalowany w 1957
- „Sztylpy” namalowany w 1959
- „Siurpryza” namalowany w 1963
- „Trotuar” namalowany w 1964
- „Zaloty Zeloty” namalowany w 1974
- Wrocław: Muzeum Narodowe. Można tam podziwiać m. in.:
- „Organki” namalowany w 1950
- „Zycbad” namalowany w 1969
- „Kiep” namalowany w 1972
- Bytom: Muzeum Górnośląskie
- Radom: Muzeum Sztuki Współczesnej
Tadeusz Brzozowski (1918-1987)
- MISTRZ TECHNIK MALARSKICH: 99%
- AWANGARDOWY KONSERWATYSTA: 86%
- AUTOR POLICHROMII: 78%
- AKTOR: 85%
- SCENOGRAF: 100%