Wielcy Malarze

Aleksander Gierymski

– kapłan światła

Aleksander Gierymski
Aleksander Gierymski, Autoportret, Wikipedia

Aleksander Gierymski (1850-1901)

Jego obrazy stały się symbolem walki o jakość w polskiej sztuce i czysto artystyczne kryteria jej oceny. Zostawił zachwycające studia światła i najpiękniejsze widoki XIX-wiecznej Warszawy – niemal reportaż fotograficzny z ulic Warszawy. Dzięki obaj braciom Gierymskim polskie malarstwo włączyło się w artystyczne problemy sztuki europejskiej. Cień sławy starszego brata ciążył mu aż do śmierci, wiecznie niezadowolony z siebie, był postacią tragiczną.

g

WYBITNY PRZEDSTAWICIEL REALIZMU

MALARZ ARCHITEKTURY

ŚWIETNY KOLORYSTA I LUMINISTA

REALISTYCZNE, „REPORTAŻOWE” SCENY Z ŻYCIA

PEJZAŻYSTA

OBRAZY NICZYM ZDJĘCIA

Aleksander Gierymski

1850

(30 stycznia) w Warszawie urodził się Aleksander Gierymski, syn Józefa (administrator Szpitala Ujazdowskiego w Warszawie) i Julii z Kielichowskich. Aleksander był młodszym bratem Maksymiliana Gierymskiego, również malarza

1867

rozpoczął naukę w warszawskiej Klasie Rysunkowej

i

1868

wyjechał w maju na studia do Akademii Monachijskiej, dzięki pozycji brata Maksymiliana – Aleksander Gierymski został przyjęty do Akademii bez egzaminu. W przeciwieństwie do brata, studiował malarstwo długo – niemal 6 lat

1872

ukończył Akademię z nagrodą za obraz „Kupiec Wenecki”

1873

zamieszkał z ciężko chorym bratem w Rzymie, dalej pielęgnując go w chorobie

;

1875

Aleksander Gierymski poznał Helenę Modrzejewską i powiększył grono adorujących ją wielbicieli. Bywał na urządzanych w jej domu koncertach, podziwiał ją w teatrze, wielokrotnie rysował jej wdzięczną sylwetkę, typowe gesty i pozy – później wykorzystał te szkice w obrazie „Sjesta włoska”. Młodzieńcze uczucie do starszej o 10 lat muzy, przeżywającej chwile największej sławy, w dodatku już zamężnej – nie ma przyszłości. Aleksander Gierymski, podobnie jak brat Maksymilian, nie założył rodziny.

Aleksander Gierymski
Święto trąbek I (1884), Wikipedia
Aleksander Gierymski
Żydówka z pomarańczami (1881), Muzeum Narodowe w Warszawie, Wikipedia

1879

powrócił do Warszawy, rozpoczął się wtedy „okres warszawski” w twórczości Aleksandra Gierymskiego

1885

nakładem „Wędrowca” ukazał się „Album Maksa i Aleksandra Gierymskich”

1888

Aleksander Gierymski wyjechał do Monachium i Paryża

1893

wrócił do kraju i malował w Bronowicach

1895

ponownie wyjechał do Monachium

1897-1899

 podróżował do Włoch (Wenecja, Palermo, Siena), przebywał w Paryżu i powrócił do Rzymu.

1899-1901

 ostatni okres życia spędził we Włoszech. Z tych lat pochodzą włoskie krajobrazy, rozsłonecznione pejzaże miejskie i wnętrza budowli, malowane z pedantyczną dokładnością. Ciągłe dążenie do doskonałości, stało się jego obsesją i udręką. Borykał się z depresją psychiczną. Widoczna w niektórych płótnach maniakalna drobiazgowość była jednym z przejawów rosnącej neurastenii.

1901

rozstrój nerwowy doprowadził w końcu do wyczerpania organizmu – Aleksander Gierymski zmarł 8 marca w szpitalu psychiatrycznym w Rzymie. Został pochowany na rzymskim cmentarzu Campo Verano.

Ciekawostki:

Medal

W pracy nad „Grą w Mora” Aleksander Gierymski posiłkował się fotografiami upozowanych modeli. Obraz dostał medal na Wystawie Powszechnej w Filadelfii.

Altana

Ofiarą malarskiej zaciekłości malarza stała się malowana 5 lat mityczna „Altana”, zaczęta jeszcze w Rzymie, pocięta na kawałki i odtworzona w mniejszej, mniej udanej wersji. „Gierymski opowiadał, że malował tak długo, tyle razy przemalowywał, że w końcu nie mógł się zbliżyć do obrazu, z którego sterczały potworne sople farb, stalagmity, tworzące z powierzchni obrazu rodzaj plastycznej mapy łańcucha górskiego”Stanisław Witkiewicz

Piasek

Aleksander Gierymski przystępując do malowania „Piaskarzy” wypożyczył od Podkowińskiego i Pankiewicza pracownię z górnym światłem i zwalił tam na podłogę kupy piasku…, potrzebne do studiów z natury.

Aleksander Gierymski
W altanie, 1882 Muzeum Narodowe w Warszawie, Wikipedia
Aleksander Gierymski
Aleksander Gierymski, Piaskarze, Wikipedia

O sztuce Aleksandra Gierymskiego:

Cała twórczość Aleksandra Gierymskiego będzie świadectwem dążenia do niemożliwego: połączenia prawdy sztuki z prawdą rzeczywistości. Nad każdym obrazem pracował bardzo długo, dążąc do absolutnej prawdy widzenia. Zmienność światłą, ale i zmienność nastrojów, sprawiała, że wielokrotnie przemalowywał płótna, pokrywając je wciąż nowymi warstwami farby.

„Gierymski miał wstręt nieprzezwyciężony do rzeczy łatwych, tanich… W obrazy swoje czy studia wkładał całą duszę, dawał im wszystko, co mógł dać, nie lękając się nieskończonych przeróbek, poprawek, zaczynania na nowo wszystkiego… nosił je w sobie latami i rodził w bólu, w ciężkiej walce” 

Eligiusz Niewiadomski

W niektórych warszawskich obrazach, jak np. „Piaskarze” przeważa skłonność artysty do drobiazgowego, niemal fotograficznego realizmu, pedanteria wykończenia. Jednak największe wrażenie w obrazie robi nie reporterska precyzja, lecz cienie żagli stojących przy moście, refleksy światła i chmury odbijające się w stalowej, drżącej tafli wody.

„Gierymski w swoim naturalizmie graniczy z szaleństwem – maluje każdą cegłę z osobna i każde niemal ziarenko piasku w swoich „Piaskarzach nad Wisłą””­
– Józef Czapski

Wszechstronnie uzdolniony, oczytany brat był dla Aleksandra Gierymskiego wyrocznią. Imponowała mu jego powstańcza legenda, ale także towarzyskie obycie, elegancja i dojrzałość. Próbował go naśladować, choć od początku widać było różnicę temperamentów, a w sztuce – inne widzenie formy. Jeśli w malarstwie Aleksander Gierymski szybko wyzwolił się od wpływu brata, z pewnością odziedziczył jego malarski światopogląd, artystyczną uczciwość i bezkompromisowość.

„Lekcja Gierymskiego polegałaby na wskazaniu bezwzględnej, na wskroś osobistej odpowiedzialności artysty za każde pociągnięcie pędzla w myśl zasady, że nic dla efektu, wszystko dla prawdy” 
Juliusz Starzyński

Wielokrotnie malował nokturny, które dawały mu możność studiowania trudnych zagadnień związanych ze sztucznym oświetleniem. Charakterystyczny jest w nich kontrast między gładką powierzchnią ciemnego płótna i reliefową wypukłością świateł uformowanych z grubych bryłek białej farby.

„Gierymski nie jest ani malarzem „rodzajowym”, ani „historycznym”, ani „fotografem”, ale raczej kapłanem światła, którego śledzi tajemnice i wykłada nam jego piękności”
Bolesław Prus

Aleksander Gierymski
Wieczór nad Sekwaną Muzeum Narodowe w Krakowie, Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, 1893, Wikipedia

Maksymilian i Aleksander Gierymski w Muzeach:

galeria marzeń

Kraków: Muzeum Narodowe – Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu – Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach. Można tam podziwiać m. in.:

  • „Fontanna, studium do obrazu „W altanie”” namalowany w 1876-1880
  • „Powiśle” namalowany w 1883
  • „Paź florencki” namalowany w 1884
  • „Święto trąbek III” namalowany w 1890
  • „Wieczór nad Sekwaną” namalowany w 1892
  • „Pinie przy Villa Borghese w Rzymie” namalowany w 1900
galeria marzeń

Warszawa: Muzeum Narodowe – Muzeum Wojska Polskiego. Można tam podziwiać m. in.:

  • „Gra w Mora” namalowany w 1874
  • „Studium do obrazu „W altanie”” namalowany ok. 1876
  • „Sjesta włoska” namalowany ok. 1876-1880
  • „Żydówka z pomarańczami” namalowany w 1881
  • „W altanie” namalowany w 1882
  • „Święto trąbek I” namalowany w 1884
  • „Piaskarze” namalowany w 1887
  • „Plac Wittelsbachów w Monachium w nocy” namalowany w 1890
  • „Opera Paryska w nocy” namalowany w 1891
  • „Trumna chłopska” namalowany w latach 1894-1895
  • „Fragment Rotenburga” namalowany w latach 1896-1897
  • „Wnętrze bazyliki św. Marka w Wenecji” namalowany w 1899
  • „Piazza del Popolo w Rzymie” namalowany w latach 1900-1901
  • „Morze” namalowany w 1901

 

Jerzy Nowosielski

Czechy:

  • Liberec: Oblstni Galerie
  • Praga: Pamtnik Nrodniho Pisemnictvi
galeria marzeń

Niemcy:

  • Schweinfurt: Sammlung Georg Schfer
Jacek Malczewski

Rosja:

  • Kaliningrad: Muzeum Miejskie
galeria marzeń

Ukraina:

  • Lwów – Lwowska Galeria Obrazów 
galeria marzeń

Inne miasta Polski:

  • Katowice: Muzeum Śląskie. Można tam podziwiać m. in.:
    • „Żydówka z cytrynami” namalowany w 1881
  • Kielce: Muzeum Narodowe. Można tam podziwiać m. in.:
    • „Katedra w Amalfi” namalowany w latach 1897-1898
  • Łódź: Muzeum Sztuki
    • „Brama na Starym Mieście” namalowany w 1883
  • Poznań: Muzeum Narodowe
    • „Luwr w nocy” namalowany w 1892
  • Wrocław: Muzeum Narodowe. Można tam podziwiać m. in.:
    • „Chłopiec niosący snop” namalowany w 1895
  • Bytom: Muzeum Górnośląskie
  • Lublin: Muzeum Okręgowe
  • Radom: Muzeum Okręgowe
  • Słupsk: Muzeum Pomorza Środkowego
  • Toruń: Muzeum Okręgowe

Aleksander Gierymski (1850-1901)

  • WYBITNY PRZEDSTAWICIEL REALIZMU: 100% 100%
  • ŚWIETNY KOLORYSTA I LUMINISTA: 100% 100%
  • PEJZAŻYSTA: 95% 95%
  • MALARZ ARCHITEKTURY: 100% 100%
  • OBRAZY NICZYM ZDJĘCIA: 100% 100%
  • REALISTYCZNE, „REPORTAŻOWE” SCENY Z ŻYCIA: 100% 100%

CZAS NA ZABAWĘ!

GOTÓW NA GRĘ?