Wielcy Malarze
Józef Chełmoński
– wybitny malarz natury
Józef Chełmoński (1849-1914)
CZOŁOWY PRZEDSTAWICIEL REALIZMU POLSKIEGO
ILUSTRATOR
NASTROJOWY PEJZAŻYSTA
POETYCKOŚĆ OBRAZÓW
ANIMALISTA
Józef Chełmoński
1849
1867-1872
zaczął naukę w warszawskiej Klasie Rysunkowej i w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona
1872-1874
studia w Monachium pod kierunkiem H. Anschütza i A. Strähubera. Józef Chełmoński związał się tam ze środowiskiem polskich monachijczyków, przede wszystkim ze Stanisławem Witkiewiczem, Józefem Brandtem, Maksymilianem Gierymskim i Adamem Chmielowskim.
1874
przebywał na Ukrainie, skąd powrócił do Warszawy, gdzie z Witkiewiczem i Chmielowskim dzielił pracownię, wynajmowaną w gmachu Hotelu Europejskiego
1875
Józef Chełmoński wyjechał do Paryża, gdzie zdobył uznanie krytyki i publiczności , pokazując na Salonach obrazy z życia polskiej wsi i słynne przedstawienia pędzących zaprzęgów końskich. Płótna były chętnie kupowane przez kolekcjonerów z Europy i Ameryki.
1878
18 czerwca Józef Chełmoński ożenił się z Marią z Korwin-Szymanowskich; po ślubie wyjechali do Wiednia, Monachium, Wenecji i Paryża
1879
artysta został ojcem. W sumie małżonkowie doczekali się 7 dzieci: Maria, Zofia, Jadwiga, Wanda, Anna, Józef, Tadeusz. Niestety troje dzieci zmarło (Józef, Anna i Tadeusz)
1884-1892
artysta współpracował z paryskim „Le Monde Illustré” jako rysownik-ilustrator
1887
Józef Chełmoński z całą rodziną powrócił do Warszawy
1889
zakup dworku w Kuklówce, do którego malarz już wcześniej często wyjeżdżał, aby malować
1896
wystawiony w Krakowie obraz „Burza” przyniósł artyście nagrodę Akademii Umiejętności im. Probusa Barczewskiego
1889
Józef Chełmoński został uhonorowany Grand Prix na Wystawie Powszechnej w Paryżu
1894
zdobył złoty medalem na wystawie w Glaspalast w Monachium i na Powszechnej Wystawie Sztuki w San Francisco. W tym samym roku nastąpił rozpad małżeństwa malarza: 3 starsze córki: Jadwiga, Maria i Zofia zostały z ojcem, a najmłodszą Wandę, żona Maria zabrała ze sobą do Warszawy
1897
Józef Chełmoński został mianowany honorowym prezesem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” zrzeszającego najwybitniejszych polskich twórców
1914
Józef Chełmoński zmarł 6 kwietnia w Kuklówce k/Grodziska Mazowieckiego. Został na cmentarzu w Żelechowie.
Ciekawostki:
Ubiór
Z pamięci
Artysta słynął z niemal fotograficznej pamięci. W czasie pobytu w Paryżu ogromnym zainteresowaniem cieszyły się jego płótna przedstawiające żywiołowe sceny z kresowych jarmarków. Wszystkie obrazy namalował z pamięci…
Żołnierki
W „Epizodzie z powstania 1863” Józef Chełmoński pokazał obecność kobiet w oddziale powstańczym. Żołnierki w czasie Powstania Styczniowego nie były pojedynczymi przypadkami. Niestety często marginalizowano ich znaczenie, sugerując bardziej „kobiece” zajęcia. A nawet posądzano o „szukanie męża” w oddziale. Tym bardziej motyw, ujęty przez Józefa Chełmońskiego jest niespotykany. Nie tylko pokazał kobiety w oddziale powstańców, ale wręcz pokazał je jako pełnoprawne bohaterki.
O sztuce Józefa Chełmońskiego:
W centrum zainteresowań Józefa Chełmońskiego niezmiennie znajdowała się natura, a zwłaszcza zwierzęta. Był mistrzem przedstawiania żywiołowych zaprzęgów w rozległej scenerii ukraińskich stepów. Znakomicie podpatrywał zwierzęta i ukazywał je w ich naturalnym środowisku na tle realistycznych pejzaży.
„Noc gwiaździsta” to jedno z pierwszych dzieł Józefa Chełmońskiego pozbawionych obecności człowieka. Nocny krajobraz, pełen poetyckiego nastroju, w którym jedynym „bohaterem” jest uśpiona natura.
Józef Chełmoński słynął z niezwykłego zmysłu obserwacji i talentu do dostrzegania najbardziej subtelnych zjawisk występujących w naturze. Przyrodę ukazywał z niemal religijnym i pełnym mistycyzmu uwielbieniem.
Pod koniec XIX w. obrazy Józefa Chełmońskiego cieszyły się powszechnym uznaniem krytyków i publiczności. Jego dzieła czasem zestawiano nawet z obrazami mistrza Jana Matejki.
Stanisław Witkiewicz wysoko cenił obrazy Józefa Chełmońskiego. Uznając je nawet za modelowe przykłady realizmu w malarstwie, które „dawały złudzenie rzeczywistości, wytwarzały jej iluzję i oddawały wrażenie”. Obraz „Czwórka” jest z pewnością jednym z największych osiągnięć naturalizmu w malarstwie polskim.
Józef Chełmoński w Muzeach:
Polska:
- Bytom: Muzeum Górnośląskie. Można tam podziwiać m. in.:
- „Sanna” bez daty
- Katowice: Muzeum Śląskie. Można tam podziwiać m. in.:
- „Powrót z balu” namalowany w 1879
- Kraków: Muzeum Narodowe – Galeria Sztuki Polskiej w Sukiennicach. Można tam podziwiać m. in.:
- „Żurawie” namalowany w 1870
- „Odlot żurawi” namalowany w 1871
- „Na folwarku” namalowany w 1875
- „Czwórka” namalowany w 1881
- „Na jarmarku” namalowany w 1883
- „Droga w lesie” namalowany w 1887
- „Żebrak warszawski” namalowany w 1888
- „Świt” namalowany w 1892
- „Burza” namalowany w 1896
- „Owczarek” namalowany w 1897
- „Dniestr nocą” namalowany w 1906
- „Studium ptaków” bez daty
- „Wóz z koniem” bez daty
- Łódź: Muzeum Sztuki. Można tam podziwiać m. in.:
- „Powitanie słońca – Żurawie” namalowany w 1910
- Poznań: Muzeum Narodowe. Można tam podziwiać m. in.:
- „Zjazd na polowanie” namalowany w 1874
- „Orka” namalowany w 1896
- „Dymy – Jesień” namalowany w 1897
- „Pogoda – Jastrząb” namalowany w 1899
- Warszawa: Muzeum Narodowe. Można tam podziwiać m. in.:
- „Rozpłata robocizny” lub „Sobota na folwarku” namalowany w 1869
- „Przed deszczem” namalowany w 1872
- „Sprawa u wójta” namalowany w 1873
- „Babie lato” namalowany w 1875
- „Noc na Ukrainie zimą” namalowany w 1877
- „Przed karczmą” namalowany w 1877
- „Jarmark na konie w Bałcie” namalowany w 1879
- „Dropie” namalowany w 1886
- „Droga” namalowany w 1889
- „Kuropatwy na śniegu” namalowany w 1891
- „Bociany” namalowany w 1900
- „Autoportret” namalowany w 1902
- „Krzyż w zadymce” namalowany w 1907
- „Kaczeńce – Wiosna” namalowany w 1907
- „Kurhan” namalowany w 1912
- „Końskie wywczasy” bez daty
- „Kozacy” bez daty
- „Epizod z powstania” bez daty
- „Koń w zaprzęgu w saniach” bez daty
- „Studium pejzażowe” bez daty
- Wrocław: Muzeum Śląskie. Można tam podziwiać m. in.:
- „Portret Jana Górskiego” namalowany w 1897
Józef Chełmoński (1849-1914)
- CZOŁOWY PRZEDSTAWICIEL REALIZMU POLSKIEGO: 100%
- NASTROJOWY PEJZAŻYSTA: 100%
- ANIMALISTA: 100%
- ILUSTRATOR: 100%
- POETYCKOŚĆ OBRAZÓW: 100%