Wielcy Malarze
Stanisław Ignacy Witkiewicz
– Witkacy, portrecista pokątny
Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939)
KARYKATURZYSTA
GŁÓWNY IDEOLOG FORMISTÓW
DRAMATURG I POWIEŚCIOPISARZ
PORTRECISTA
TEORETYK I KRYTYK SZTUKI
FOTOGRAF I RYSOWNIK
FILOZOF I WIZJONER
Stanisław Ignacy Witkiewicz
1885
24 lutego w Warszawie urodził się Stanisław Ignacy Witkiewicz „Witkacy”, syn Stanisława Witkiewicza (malarz, pisarz, architekt, twórca „stylu zakopiańskiego”) i Marii z Pietrzkiewiczów (nauczycielki muzyki)
1890
z powodu choroby Stanisława Witkiewicza-ojca, rodzina przeniosła się do Zakopanego. Ojciec Witkacego był zagorzałym przeciwnikiem systemu szkolnictwa, unicestwiającego indywidualność ucznia. Stąd też sam kierował edukacją syna, organizował mu prywatne lekcje, prowadzone często przez profesorów uniwersytetu i wybitnych artystów. Popierał także samodzielność młodego Witkacego w wyborze własnych zainteresowań.
1903
1887-1891
studiował w Szkole Sztuk Pięknych i na Uniwersytecie Jagiellońskim
1905
wbrew woli ojca, rozpoczął studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, najpierw w pracowni Jana Stanisławskiego, później Józefa Mehoffera. Na wyobraźnię młodego Witkacego mocno oddziaływała sztuka Witolda Wojtkiewicza
1914
21 lutego narzeczona Stanisława Ignacego Witkiewicza – Jadwiga Janczewska popełniła samobójstwo. Wiadomo, że Jadwiga była w ciąży, a Witkacy panicznie bał się konsekwencji wydania dziecka na świat, którego przyszłość budziła w nim najgorsze obawy. Podobno dochodziło też między narzeczonymi do nieporozumień na tle rzekomego flirtu z Karolem Szymanowskim. Ponieważ tragedia ta wydarzyła się po kłótni narzeczonych, Witkacy głęboko obwiniał się za to.
1914
od głębokiej depresji miała go oderwać propozycja podróży w roli fotografa do Nowej Gwinei z Bronisławem Malinowskim. W lipcu dotarli do Australii, gdzie dowiedzieli się o wybuchu I wojny światowej. Po scysjach z towarzyszem wyprawy, Stanisław Ignacy Witkiewicz powrócił do Europy, gdzie zaciągnął się do armii carskiej Rosji (elitarnej jednostki piechoty), gdyż uważał, że w nowym konflikcie zbrojnym Polacy powinni wybić się na niepodległość walcząc po stronie słowiańskiej, a nie germańskiej.
1917
zwolniony z wojska, z powodu ran odniesionych w bitwie nad Stochodem (wśród przeciwników armii rosyjskiej znajdowały się tam również oddziały Legionów Polskich Józefa Piłsudzkiego)
1918
powrót do Zakopanego, zaczął intensywnie malować i pisać. Został przyjęty do grupy Formistów, zaczęły się również pierwsze wystawy i premiery teatralne
1923
Stanisław Ignacy Witkiewicz 30 kwietnia ożenił się z wnuczką Juliusza Kossaka – Jadwigą Unrug jednak nie było to udane małżeństwo. Ciągłe konflikty sprawiły, że Jadwiga przeniosła się do Warszawy. Jednak nieudany związek małżeński z czasem przekształcił się w głęboką przyjaźń. Stanisław i Jadwiga często się odwiedzali, a z korespondencji Witkacego do żony zachowało się blisko 1300 listów
1925
zrezygnował z malarstwa olejnego na rzecz pasteli, założył też „Firmę Portretową S.I. Witkiewicz”, co było jego głównym źródłem utrzymania
1929
w lecie Stanisław Ignacy Witkiewicz zakochał się ze wzajemnością z Czesławą Oknińską-Korzeniowską
1935
stworzył podstawy własnego systemu filozoficznego – zawarte w „Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcie Istnienia”. Zajmował się też krytyką literacką, publikował i recenzował artykuły, poznał w tym czasie Zofię Nałkowską, Witolda Gombrowicza i Brunona Schulza. Za twórczość literacką otrzymał Złoty Wawrzyn Polskiej Akademii Literatury
1939
wybuch wojny zastał Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, gdzie rozpoczął starania o przyjęcia go do wojska. Został jednak odrzucony z uwagi na wiek i stan zdrowia
1939
18 września we wsi Jeziory na Polesiu, Stanisław Ignacy Witkiewicz popełnił samobójstwo dowiedziawszy się o ataku Związku Radzieckiego na Polskę. Razem z nim również Czesława Oknińska-Korzeniowska targnęła się na swoje życie, ale – w odróżnieniu do Witkacego – przeżyła pomimo zażycia silnej dawki luminalu. Stanisław Ignacy Witkiewicz został pochowany na wiejskim cmentarzu w Jeziorach (dziś Ukraina).
Ciekawostki:
Matka Chrzestna
Burzliwy romans
Firma Portretowa
FBZ
Stanisław Ignacy Witkiewicz eksperymentował z narkotykami (a nawet wydał książkę o używkach, znaną dziś jako „Narkotyki”), które dostarczali mu nawet znajomi lekarze, jednak żadnego z nich nie brał w sposób ciągły… Na jego portretach znajdowały się dopiski takie jak Co – co oznaczało, że artysta tworzył pod wpływem kokainy, Et – eteru, Eu – eukodalu… oraz oznaczenia:
- FBZ – fajka bez zaciągania,
- FZZ – fajka z zaciąganiem,
- NP 12 – nie palił 12 dni,
- NΠ 3 – nie pił 3 dni,
- cof. – pił kawę,
- pyfko, pywo – piwo
Kategorie Portretów
O sztuce Stanisława Ignacego Witkiewicza:
W swych pracach Stanisław Ignacy Witkiewicz dokonał parafraz motywów z malarstwa Edvarda Muncha, obrazującego ideę „metafizyki płci”. Rysunki te stały się zalążkiem koncepcji pastiszu, parodii i groteski, jaką artysta rozwinął w swojej dojrzałej twórczości dramaturgicznej, powieściopisarskiej i malarskiej.
– Jan Kott
W okresie formistycznym Witkacy sformułował teorię sztuki, której kluczowym pojęciem była Czysta Forma – „forma absolutna”, stanowiącą istotę dzieła sztuki jako jedności złożonej z wielu rozmaitych elementów jakościowych. W przeciwieństwie do innych formistów, miała ona dla Stanisława Ignacego Witkiewicza znaczenie symboliczne.
– Konstanty Puzyna
Z autoportretów Stanisława Ignacego Witkiewicza nie można dociec, jaki miał kolor oczu. W zależności od potrzeb kompozycyjnych były one brązowe, czarne, szare, niekiedy znów zielone albo fioletowe.
– Stanisław Ignacy Witkiewicz
Stanisław Ignacy Witkiewicz – malarz, ma ustalony repertuar motywów, którymi operuje: człeko- i zwierzokształtne twory, czasem tajemnicze i demoniczne, czasem groteskowe i śmieszne. Ma też ustalony zestaw tematów, do których wielokrotnie powraca: stworzenie świata, kuszenie Adama, czy świętego pustelnika, apokaliptyczna walka wszystkiego ze wszystkim, powszechny chaos, w którym wszystko się zatraca, czy też z którego wszystko na nowo się rodzi. Opowiada on o tworzeniu się i samozagładzie światów.
– Mieczysław Porębski
Stanisław Ignacy Witkiewicz był chyba najbardziej niezwykłą i najwszechstronniejszą osobowością artystyczną w Polsce pierwszej połowie XX w. Za życia był obiektem burzliwych sporów z powodu swoich oryginalnych poglądów, a współcześni nie doceniali wartości jego dzieł. Prawdziwe uznanie zyskał po śmierci, najpierw w Polsce a potem w Europie i Ameryce.
– Mieczysław Porębski
Stanisław Ignacy Witkiewicz w Muzeach:
Polska:
- Dzieła malarskie i graficzne
- Rysunki
- „Bóg Ojciec pierwszy raz poważnie zastanowił się nad istotą ziemi (nie świata)”
- portrety, np. Ireny Solskiej, Brunona Schulza, Stefana Żeromskiego, autoportrety
- Obrazy olejne z okresu formistycznego
- „Ogólne zamieszanie”
- „Rąbanie lasu”
- „Kompozycja fantastyczna”
- „Kuszenie św. Antoniego”
- „Portret Jarosława i Anny Iwaszkiewiczów”
- autoportrety
- Pastele
- cykl kompozycji „astralnych”
- cykl „Firmy Portretowej S.I. Witkiewicz”, w tym portrety ludzi kultury: Michała Choromańskiego, Leona Chwistka, Zofii Nałkowskiej, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Karola Szymanowskiego, Juliana Tuwima i innych (m.in. portret Krystyny i Ludwika Fischerów)[22]
- autoportrety
- Rysunki
Polska:
- Kraków: Muzeum Narodowe. Można tam podziwiać m. in.:
- „Martwa natura” namalowany w 1910
- „Kompozycja figuralna: trzy głowy” namalowany w 1910-14
- „Kuszenie św. Antoniego” namalowany w 1916-1921
- „Kompozycja z postaciami kobiecymi” namalowany w 1917-1920
- „Kompozycja Kastor i Pollux” namalowany w 1918
- „Kompozycja z tancerką” namalowany w 1920
- „Ogólne zamieszanie” namalowany w 1920
- „Marysia i Burek na Celjonie” namalowany w 1920-21
- „Topielice” namalowany w 1921
- „Martwa natura z zegarem” namalowany w 1921
- „Kompozycja” namalowany w 1922
- „Autoportret” namalowany w 1922
- „Kompozycja” namalowany w 1922
- „Portret mężczyzny” namalowany w 1929
- „Portret profesora Stefana Szumana” namalowany w 1929
- „Portret Janiny z Turowskich Leszczyńskiej” namalowany w 1930
- „Portret Neny Stachurskiej” namalowany w 1930
- „Portret Janiny z Turowskich Leszczyńskiej” namalowany w 1931
- „Portret Janiny z Turowskich Leszczyńskiej (matki)” namalowany w 1931
- „Portret” namalowany w 1933
- „Rozkoszny dręczyciel przy pracy” namalowany w 1936
- „Kompozycja Pani Plutyńska” namalowany w 1936
- „Dokładne mierzenie ohydy życia” namalowany w 1936
- „Rozmowa nieznanej staruszki z demonicznym dyrygentem orkiestry” namalowany w 1936
- „Portret” namalowany w 1936
- „Dziewczynka śmierdzinóżka” namalowany w 1937
- „Portret Jana Leszczyńskiego” namalowany w 1938
- „Portret Janiny z Turowskich Leszczyńskiej” namalowany w 1938
- Łódź: Muzeum Sztuki. Można tam podziwiać m. in.:
- „Furia Adormentata” namalowany w 1913
- „Kompozycja figuralna” namalowany w 1918
- „Kompozycja” namalowany w 1918
- „Dwie głowy” namalowany w 1920
- „Walka” namalowany w 1921-1922
- „Tworzenie świata” namalowany w 1921-1922
- „Portret podwójny” namalowany w 1925
- „Portret dra Ludwika Kotulskiego” namalowany w 1928
- „Portret” namalowany w 1929
- „Portret Doktora Pakowskiego” namalowany w 1934
- „Portret mężczyzny” namalowany w 1936
- „Portret Mieczysława Gajewicza” namalowany w 1936
- „Portret Heleny Birula-Białynickiej” namalowany w 1931
- „Portret Andrzeja Rybickiego” namalowany w 1931
- Poznań: Muzeum Narodowe. Można tam podziwiać m. in.:
- „Autoportret” namalowany w 1910
- „Portret Bronisława Malinowskiego” namalowany w 1911
- „Pejzaż zimowy ze strumieniem” namalowany w 1913
- „Portret kobiety” namalowany w 1926
- „Portret Heleny Birula-Białynickiej” namalowany w 1930
- Słupsk: Muzeum Pomorza Środkowego. Można tam podziwiać m. in.:
- „Jowisz przemieniający się w byka” namalowany w 1921
- „Portret Anny Nawrockiej” namalowany w 1925
- „Portret Mari Nawrockiej” namalowany w 1925
- „Portret” namalowany w 1926
- „Autoportret” namalowany w 1927
- „Portret Jana Nawrockiego” namalowany w 1927
- „Portret doktora Teodora Birula-Białynickiego” namalowany w 1928
- „Portret Andrzeja Rybickiego” namalowany w 1929
- „Portret Neny Stachurskiej” namalowany w 1929
- „Portret podwójny Stefana Glassa” namalowany w 1929
- „Portret Ludwika de Laveaux” namalowany w 1929
- „Portret Pani Bylczyńskiej” namalowany w 1929
- „Portret Zofii Krzeptowskiej” namalowany w 1930
- „Portret Artura Schroedera” namalowany w 1930
- „Portret Doktora Totwena” namalowany w 1930
- „Portret Michała Choromańskiego” namalowany w 1930
- „Portret Janiny z Turowskich Leszczyńskiej” namalowany w 1930
- „Portret podwójny H. Jutt i M. Choromańskiego” namalowany w 1930
- „Portret doktora Skibińskiego: namalowany w 1930
- „Portret Janiny Filipowskiej” namalowany w 1930
- „Portret Stefana Daszyńskiego” namalowany w 1930
- „Portret Zofii Jagodowskiej” namalowany w 1930
- „Portret Rafała Malczewskiego” namalowany w 1930
- „Portret Michała Krajewskiego” namalowany w 1930
- „Portret Stefana Glassa” namalowany w 1931
- „Portret Heleny Birula-Białynickiej” namalowany w 1936
- „Kompozycja fantastyczna” bez daty
- Toruń: Muzeum Okręgowe. Można tam podziwiać m. in.:
- „Portret dra Ignacego Wasserberga” namalowany w 1905-1910
- „Portret Eugenii Dunin-Borkowskiej” namalowany w 1913
- „Maskarada” namalowany w 1918
- „Pejzaż nocny” namalowany w 1922
- Warszawa: Muzeum Narodowe. Można tam podziwiać m. in.:
- „Pejzaż nocny” namalowany w 1902
- „Krajobraz z kwitnącymi drzewami” namalowany w 1911
- „Pejzaż górski” namalowany w 1911
- „Autoportret” namalowany w 1913
- „Kompozycja symboliczna” namalowany w 1914
- „Kompozycja figuralna” namalowany w 1914
- „Pocałunek mongolskiego księcia w lodowej pustyni” namalowany w 1915-1918
- „Kompozycja fantastyczna” namalowany w 1915-1920
- „Kompozycja” namalowany w 1917
- „Kompozycja” namalowany w 1917
- „Portret kobiety” namalowany w 1918
- „Kompozycja Hurys” namalowany w 1918
- „Szatan” namalowany w 1920
- „Kuszenie Adama” namalowany w 1920
- „Fantazja” namalowany w 1921-1922
- „Kompozycja fantastyczna” namalowany w 1923
- „Autoportret. Ostatni papieros skazańca” namalowany w 1924
- „Portret Michała Choromańskiego” namalowany w 1928
- „Portret Juliana Tuwima” namalowany w 1929
- „Portret Antoniego Słonimskiego” namalowany w 1932
- „Autoportret” namalowany w 1939
- Zakopane: Muzeum Tatrzańskie. Można tam podziwiać m. in.:
- „Portret Marcelego Staroniewicza” namalowany w 1927
- „Portret Irminy Zborowskiej” namalowany w 1936
- „Portret Pani Włodarskiej” namalowany w 1937
Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939)
- GŁÓWNY IDEOLOG FORMISTÓW: 100%
- PORTRECISTA: 100%
- KARYKATURZYSTA: 100%
- DRAMATURG I POWIEŚCIOPISARZ: 100%
- TEORETYK I KRYTYK SZTUKI: 100%
- FILOZOF I WIZJONER: 100%
- FOTOGRAF I RYSOWNIK: 100%