Wielcy Malarze
Jacek Malczewski
– jeden z najbardziej suwerennych artystów
Jacek Malczewski, autoportret (1925), Wikipedia
Jacek Malczewski
(1854-1929)
OJCIEC POLSKIEGO SYMBOLIZMU
„FILMOWOŚĆ” OBRAZÓW
ARTYSTA NA WSKROŚ NOWOCZESNY
FOLKLORYZM I ROMANTYZM
KOLORYSTYCZNY NOWATOR
Jacek Malczewski
1854
(15 lipca) w Radomiu urodził się Jacek Malczewski, syn Juliana i Marii z Korwin Szymanowskich.
1867-1871
przebywał w Wielgiem w majątku wuja Feliksa Karczewskiego, gdzie jego nauczycielem był powstaniec styczniowy, przyrodnik i pisarz Adolf Dygasiński (1839-1902)
1873
Jan Matejko (1838-1893) zauważa w Jacku Malczewskim „niepośledni talent malarski” i osobiście zwraca się do jego ojca, aby ten pozwolił synowi opuścić gimnazjum i poświęcić się wyłącznie studiom w szkole artystycznej. Tak też się stało – Jacek Malczewski opuścił gimnazjum i rozpoczął studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych
1876-1877
wyjechał do Paryża, gdzie studiował w Ecole des Beaux-Arts
1879
w wyniku konfliktu z Janem Matejką porzucił Szkołę Sztuk Pięknych
1884
po śmierci ojca w styczniu Jacek Malczewski przeżywa dramatyczne chwile. Od tej pory w jego obrazach pojawia się i stale powraca motyw śmierci
1885-1886
pobyt studyjny w Monachium
1887
poślubił Marię Gralewską, córkę krakowskiego aptekarza. Zamieszkali razem w kamienicy Gralewskich przy ul. Szczepańskiej w Krakowie
1888
malarz został ojcem – na świat przyszła jego córka Julia, zaś 4 lata później syn Rafał, przyszły malarz
1890
rozpoczął pracę nad obrazem „Melancholia”, co zapoczątkowało symbolistyczny przełom w jego twórczości
1892
pojednał się z Janem Matejką, który odwiedził go w pracowni przy ul. Łobzowskiej w Krakowie
Hamlet Polski – Portret Aleksandra Wielopolskiego (1903). Muzeum Narodowe w Warszawie, Wikipedia
1893
drugi pobyt w Monachium
1897
1898
1899
1912
został wybrany rektorem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i funkcję tę pełnił aż do wybuchu I wojny światowej. Do historii przeszedł jego sprzeciw wobec obowiązku noszenia austriackiego munduru reprezentacyjnego, który był dla niego mundurem zaborcy
1916
1921
1924
oficjalnie świętowany jest jubileusz 70-tych urodzin malarza i 50-lecia pracy twórczej Malczewskiego. Wystawy jubileuszowe odbywają się w Krakowie, Poznaniu, Warszawie, Lwowie.
1929
na powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu otrzymał Wielki Złoty Medal. Malarz powoli zaczął tracić wzrok, musiał przestać malować. Jacek Malczewski zmarł 8 października w Krakowie. Zgodnie z życzeniem został pochowany we franciszkańskim habicie tercjarskim, w którym przed laty się portretował. Jego prochy zostały złożone w Krypcie Zasłużonych w krakowskim kościele na Skałce.
Ciekawostki:
„Femme fatale”
Picasso
Narcyz
Nie było chyba w Polsce artysty, który pozostawił tak wiele autoportretów. Jego pasja przedstawiania samego siebie zdumiewa, ale i zastanawia. Oskarżany o skrajny egotyzm i megalomanię, podejrzewany o transwestytyzm, Jacek Malczewski miał z pewnością skłonności narcystyczne, potrafił się jednak zdobyć także na bezlitosną autoironię, ostre kpiny. Portretował się w zbroi i damskim fartuchu, w berecie, kapeluszu, renesansowej mycce, peruce, a nawet… z żelazną tortownicą na głowie.
Wajda
Zatruta studnia z chimerą (1905). Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Wikipedia
O sztuce Jacka Malczewskiego:
Jacek Malczewski powiedział: „Gdybym nie był Polakiem, nie byłbym artystą”. Jan Matejko chciał w nim mieć swego duchowego i artystycznego spadkobiercę, ale Malczewski wolał iść własną drogą. Nie zapomniał jednak nigdy o wskazówkach mistrza Jana.
„Melancholia” to obraz przełomowy dla Jacka Malczewskiego. Tematycznie – stanowi zwieńczenie dotychczasowych wątków i poszukiwań, o czym mówi zapisany z tyłu płótna podtytuł: „Prolog widzenia / Wiek ostatni w Polsce – Tout un siècle”. Formalnie – zaskakuje żywiołową dynamiką, dziwacznym, pełnym gwałtownych skrótów upozowaniem postaci, a także misterną konstrukcją przestrzeni zbudowanej z kilku punktów widzenia.
Portret Tadeusza Błotnickiego z Meduzą (1902). Muzeum Narodowe w Warszawie, Wikipedia
Chrystus w Emaus (1909) Lwowska Galeria Sztuki, Wikipedia
Począwszy od „Błędnego koła” Jacek Malczewski łączy w obrazach wątki antyczne, baśniowe i historyczne; miesza klasyczne mity z polskim folklorem. W obrazach: „Anioł i Pastuszek”, „Aniele, pójdę za Tobą” wracają echa wierszy Teofila Lenartowicza, które Malczewski cenił i znał na pamięć, a także innych literackich obrazów (Sienkiewicza, Dygasińskiego), gdzie bohaterem jest wiejskie, niezwykłe dziecko, żyjące marzeniami i przeczuciem innej, fantastycznej rzeczywistości. Takie dziecko – samotne i niezrozumiane przez otoczenie – było dla symbolistów figurą artysty: duszy naiwnej, nieuprzedzonej, zanurzonej w naturze.
Jacek Malczewski jest przede wszystkim malarzem człowieka, ludzkiej twarzy. Wizerunki przyjaciół, nierzadko wybitnych ludzi epoki, są dla niego pretekstem do budowania złożonych alegorii.
Nie ulega wątpliwości, że Artur Grottger (1837-1867) ukształtował wyobraźnię plastyczną Jacka Malczewskiego. Malarz cenił go wyżej niż Jana Matejkę. Z dzieł Grottgera Malczewski czerpie przede wszystkim wizje polskiej martyrologii oraz religijny liryzm.
Jacek Malczewski w Muzeach::
Warszawa: Muzeum Narodowe - Muzeum Historyczne – Muzeum Wojska Polskiego. Można tam podziwiać m. in.:
„Thanatos” namalowany w latach 1898-1899
„Aniele pójdę za Tobą” namalowany w 1901
„Śmierć” namalowany w 1902
„Hamlet Polski (Portret Aleksandra Wielopolskiego) namalowany w 1903
„Portret Władysława Reymonta” namalowany w 1905
„Autoportret w zbroi” namalowany w 1914
„Święta Agnieszka” namalowany w latach 1920-1921
Błędne koło (1895–1897). Muzeum Narodowe w Poznaniu, Wikipedia
Poznań: Muzeum Narodowe (Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu). Można tam podziwiać m. in.:
„Melancholia” namalowany w latach 1890-1894
„Śmierć na etapie” namalowany w 1891
„W tumanie” namalowany w latach 1893-1894
„Błędne koło” namalowany w latach 1895-1897
„Portret Adama Asnyka z muzą” namalowany w latach 1895-1897
„Thanatos I” namalowany w 1898
„Portret własny z hiacyntem” namalowany w 1902
„Anioł i Pastuszek” namalowany w 1902
„Wiosna (Krajobraz z Tobiaszem)” namalowany w 1904
„Zatruta studnia” namalowany w 1905
„Zatruta studnia” namalowany w 1906
„Śmierć Ellenai” namalowany w 1907
„Eloe ze zwłokami Ellenai” namalowany w latach 1908-1909
„Święty Jan i Salome” namalowany w 1911
„Tobiasz i Parki” namalowany w 1912
Kielce: Muzeum Narodowe. Można tam podziwiać m. in.:
„Herkules na rozstajnych drogach (Portret Aleksandra Wielopolskiego)” namalowany w 1920
USA:
- Indiana: Uniwersytet Notre-Dame
Ukraina:
- Lwów – Lwowska Galeria Obrazów
Kraków –Muzeum Narodowe – Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych – Zamek Królewski na Wawelu – Muzeum UJ – Akademia Sztuk Pięknych. Można tam podziwiać m. in.:
„Śmierć Ellenai” namalowany w 1883
„Portret narzeczonej Marii Gralewskiej” namalowany w 1887
„Introdukcja (albo Malraczyk)” namalowany w 1890
„Wigilia na Syberii” namalowany w 1892
„Natchnienie malarza” namalowany w 1897
„Wytchnienie” namalowany w 1899
„Autoportret na tle Wisły” namalowany w 1901
„Nieznana nuta” namalowany w 1902
„Krajobraz znad Wisły” namalowany w 1904
„Autoportret w białym stroju” namalowany w 1914
„Autoportret” namalowany ok. 1917
Wrocław: Muzeum Narodowe. Można tam podziwiać m. in.:
„Anioł i Pastuszek” namalowany w 1903
Radom: Muzeum Okręgowe. Można tam podziwiać m. in.:
„Zatruta studnia – Chimera” namalowany w 1905
Katowice: Muzeum Śląskie. Można tam podziwiać m. in.:
„Pożegnanie z pracownią” namalowany w 1913
Inne miasta Polski:
- Bydgoszcz: Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego
- Bytom: Muzeum Górnośląskie
- Gdańsk: Muzeum Narodowe – Muzeum Pomorskie
- Lublin: Muzeum Lubelskie
- Łódź: Muzeum Sztuki
- Oblęgorek: Muzeum Henryka Sienkiewicz (Oddział Muzeum Narodowego w Kielcach)
- Opole: Muzeum Śląska Opolskiego
- Płock: Muzeum Mazowieckie
- Szczecin: Muzeum Pomorza Zachodniego
- Toruń – Muzeum Okręgowe
Jacek Malczewski
(1854-1929)
- OJCIEC POLSKIEGO SYMBOLIZMU: 100%
- ARTYSTA NA WSKROŚ NOWOCZESNY: 100%
- KOLORYSTYCZNY NOWATOR: 95%
- „FILMOWOŚĆ” OBRAZÓW: 100%
- FOLKLORYZM I ROMANTYZM: 95%