Wielcy Malarze
Henryk Stażewski
– apostoł awangardy
HENRYK STAŻEWSKI
(1894-1988)
Niezwykle barwna postać, „dżentelmen wśród malarzy”, autorytet dla kolejnych pokoleń artystów – był człowiekiem-instytucją, „klasykiem nowoczesności”, żywą legendą polskiej awangardy. Przez całe długie i twórcze życie zachował młodzieńczą witalność i fantazję. Był wierny geometrii, choć nie bał się odważnych zmian. Wciąż rozszerzał język abstrakcji o nowe problemy: przestrzeni, koloru, ruchu.
PIONIER AWANGARDY
WSPÓŁTWÓRCA NURTU ABSTRAKCJI GEOMETRYCZNEJ
PROJEKTANT SCENOGRAFII I MEBLI
HENRYK STAŻEWSKI
1894
(9 stycznia) urodził się w Warszawie Henryk Stażewski, syn Leonarda (właściciela małej odlewni wyrobów artystycznych z metali kolorowych), był najmłodszym z czworga rodzeństwa
1920
ukończył studia u prof. Stanisława Lentza (1861-1920) w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych
1920-1939
1924
założył wraz z przyjaciółmi: Mieczysławem Szczuką (1898-1927), Teresą Żarnower (1895-1950), Władysławem Strzemińskim (1893-1952) i Katarzyną Kobro (1898-1951) awangardową grupę „Blok”
1925
wyjechał do Paryża, nawiązał kontakty z Mondrianem (1872-1944), Seupborem, Vantongerloo i van Doesburgiem (1883-1931)
1926
został członkiem grupy „Praesens”. Henryk Stażewski odgrywał ważną rolę w redagowaniu pism „Blok” i „Praesens”, które miały rewelacyjny, nowatorski układ graficzny i przybliżały czytelnikom teorie czołowych przedstawicieli awangardy. Czasopisma i kolejne tomy Biblioteki Praesensu” były ewenementem na skalę międzynarodową, mostem łączącym doświadczenia wschodniej i zachodniej awangardy
1929
w czasie kolejnego pobytu w Paryżu wziął udział w organizowaniu grupy „Cercle et Carre”
1930-1932
zaangażował się w zbiór dzieł dla Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w Łodzi i wstąpił do międzynarodowego ugrupowania „Abstraction-Creation”
1939
1955
wystawa indywidualna w warszawskim Związku Literatów stała się ważną manifestacją awangardy po okresie socrealizmu
1965
był jednym z inspiratorów powstania awangardowej Galerii Foksal, w skrzydle warszawskiego pałacu Zamoyskich
1966
wziął udział w XXXIII Biennale Weneckim, gdzie otrzymał „wyróżnienie honorowe”
1972
został Laureatem Nagrody im. Gottfrieda Herdera
1988
w styczniu uczestniczył jeszcze w urodzinowym wernisażu w Galerii Zapiecek. Henryk Stażewski zmarł 10 czerwca w Warszawie, w 94. roku aktywnego życia.
Ciekawostki:
Atelier
Z fantazją
Foksal
90 świec
Kompozycja nr 5, 1956, Źródło: http://cyfrowe.mnw.art.pl
O sztuce Henryka Stażewskiego:
Henryk Stażewski do końca pozostał wierny geometrii, choć jego sztuka nie jest ani zimna, ani matematycznie „wyrachowana”. Do klasycznej abstrakcji wprowadził lekkość, poezję i wdzięk.
Ideałem pierwszej, historycznej awangardy był ład, dyscyplina i racjonalizm. Sztuka nie była już „wywnętrzaniem się” i sentymentalizmem – ale organiczną budową, konstrukcją, nie dekoracyjnym estetyzmem, ale rygorem i prostotą. Miejsce romantycznego natchnienia miał zająć wysiłek intelektualny. Awangarda wierzyła, że estetyczny ład wprowadzi sprawiedliwość w życie społeczne, logikę w myślenie i spokój w serca.
Kompozycja biało-czerwona, 1956, Źródło: http://cyfrowe.mnw.art.pl
Henryk Stażewski, wierny przez całe życie abstrakcji geometrycznej jest jednak gotów do niespodzianek i rewolucyjnych przewrotów. Pracuje metodycznie. Gdy problem uznaje za wyczerpany – porzuca go bez wahania, odważnie zaczynając nowy rozdział. Gdy nudzi go przestrzeń – sięga po kolor; znużony kolorem – maluje monochromatyczne wiązki linii.
Kompozycja abstrakcyjna, 1981, Źródło: http://cyfrowe.mnw.art.pl
Zarówno drewniane, jak i metalowe reliefy Henryka Stażewskiego cechuje nieskazitelna precyzja i doskonałość warsztatowa. Geometryczne moduły wycinane są laubzegą z dykty lub sklejki, następnie szlifowane pilnikiem i przytwierdzane w pewnej odległości od tła, lub montowane w przestrzeni na nylonowej siatce. Elementy metalowe są dokładnie polerowane, czasem też pokrywane farbą. W późniejszym okresie Henryk Stażewski używał farb polistyrenowych, tworzących charakterystyczny efekt luminescencji. Dzięki zastosowaniu blach z metali białych i kolorowych: aluminium, brązu, miedzi, chromu, mosiądzu, a nawet srebra, Henryk Stażewski wprowadzał do obrazu specyficzny metaliczny kolor i zaskakującą fakturę.
HENRYK STAŻEWSKI w Muzeach:
Warszawa: Muzeum Narodowe, Galeria Foksal. Można tam podziwiać m. in.:
- „Kompozycja nr 5” namalowany w 1956
- „Relief nr 18” namalowany w 1965
- „Relief nr 14” namalowany w 1965
- „Relief nr 9” namalowany w 1969
- „350 km szybkiej jazdy samochodem” namalowany w 1998
Poznań: Muzeum Narodowe. Można tam podziwiać m. in.:
- „Obraz nr 31” namalowany w 1973
- „Kompozycja Abstrakcyjna” namalowany w 1949
- „Martwa Natura z dzbankiem” namalowany w 1923
Kraków: Muzeum Narodowe – Galeria Starmach. Można tam podziwiać m. in.:
- „Kompozycja Abstrakcyjna” namalowany w 1958
- „Relief Kolorowy” namalowany w 1961
- „Kompozycja” namalowany w 1948
- „Kompozycja Architektoniczna” namalowany w 1960
- „Czerwony Relief na białym i szarym tle” namalowany w 1960
- „Relief biały” namalowany w 1964
- „Relief szaro-biały” namalowany w 1964
Łódź: Muzeum Sztuki, Galeria 86. Można tam podziwiać m. in.:
- „Kompozycja Fakturowa” namalowany w 1930
- „Kompozycja” namalowany w 1930
- „Relief nr 22” namalowany w 1967
- „Relief nr 17” namalowany w 1967
Relief 14, 1965, Źródło: http://cyfrowe.mnw.art.pl
Anglia:
- Londyn: The Tate Gallery
Czechy:
- Praga: Galeria Narodowa
Holandia:
- La Haye: Collection Haags Gemeentemuseum
- Amsterdam: Stedlijk Museum
- Otterlo: Rijksmuseum – Kroller-Muller
Niemcy:
- Gallen: Kunstmuseum
- Kolonia: Galerie Ucher – Galerie Henn
USA:
- Berkeley: Uniwersytet Art Museum
- Minneapolis: MFA Studio
- Los Angeles: Museum of Contemporary Art
- Nowy Jork: Muzem of Modern Art – Guggenheim Museum
Włochy:
- Rzym: Galleria Spicchi dell’Est
Inne miasta Polski:
- Bydgoszcz: Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego
- Gdańsk: Muzeum Narodowe
- Lublin: Muzeum Lubelskie
- Opole: Muzeum Śląska Opolskiego
- Szczecin: Muzeum Narodowe
- Wrocław: Muzeum Narodowe – Muzeum Architektury
HENRYK STAŻEWSKI
(1894-1988)
- PIONIER AWANGARDY: 100%
- WSPÓŁTWÓRCA NURTU ABSTRAKCJI GEOMETRYCZNEJ: 100%
- PROJEKTANT SCENOGRAFII I MEBLI: 85%